و اگر در آنچه بر تو نازل كرده‌ايم ترديد دارى، از آنها كه كتابهای پيش از تو را مى‌خوانند سؤال كن... ﴿سوره يونس: آیۀ ٩٤﴾

به پرسش و پاسخ از قرآن، انجیل و تورات خوش آمدید!

برای شرکت در پرسش و پاسخ ها از طریق گزینۀ عضویت در بالای سایت ثبت نام فرمایید. مطالعۀ قوانین سایت را فراموش ننمایید. با تشکر!

+3 امتیاز

با سلام؛

درباره آیه لیطهّرکم به و یذهب عنکم رجس الشیطن توضیح دهید و بفرمایید کلمه ( لیطهّرکم به )، به کدام نوع طهارت اشاره دارد؟

وَقَرْنَ فِي بُيُوتِكُنَّ وَلَا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجَاهِلِيَّةِ الْأُولَىٰ وَأَقِمْنَ الصَّلَاةَ وَآتِينَ الزَّكَاةَ وَأَطِعْنَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ إِنَّمَا يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَيُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيرًا ﴿الأحزاب: ٣٣﴾

با تشکر.

در عمومی بوسیله ی
ویرایش شده بوسیله ی
متن آیه در سوال قرار داده شد.
فکر کنم منظورشون آیه 11 سوره انفال بود...
متاسفانه متن آیه در سوال وجود نداشت. در بخش قوانین سایت به لزوم شفاف بودن سوال تاکید شده تا سوءتفاهمی شکل نگیرد. در آنصورت باید سوال دیگری را مجددا (با ذکر آیه مد نظر) پست کنند.

1 پاسخ

+2 امتیاز

در آیه 33 سوره احزاب عبارت "لیطهرکم به" وجود ندارد. بلکه می فرماید "وَيُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيرًا". حال اینکه منظور از این طهارت چگونه طهارتی است به مفادی که در آیه 33 و 34 سوره احزاب مطرح شده اند توجه فرمایید:

وَ قَرْنَ فِي بُيُوتِكُنَّ وَلَا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجَاهِلِيَّةِ الْأُولَىٰ وَأَقِمْنَ الصَّلَاةَ وَآتِينَ الزَّكَاةَ وَأَطِعْنَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ إِنَّمَا يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَيُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيرًا ﴿الأحزاب: ٣٣﴾ وَاذْكُرْنَ مَا يُتْلَىٰ فِي بُيُوتِكُنَّ مِنْ آيَاتِ اللَّهِ وَالْحِكْمَةِ إِنَّ اللَّهَ كَانَ لَطِيفًا خَبِيرًا ﴿الأحزاب: ٣٤﴾

طبق آیات فوق، طهارت و پاکی زنان پیامبر آنگاه محقق می شود که ایشان مفاد ذیل را رعایت نمایند:

1) وَ قَرْنَ فِي بُيُوتِكُنَّ وَلَا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجَاهِلِيَّةِ الْأُولَىٰ 

الله با خاص تلقی کردن شرایط زنان پیامبر در قرآن (آیه 32 احزاب) در این آیه به ایشان دستور می دهد که در خانه هایشان قرار گیرند و به امر خانه داری پیامبر بپردازند و خواستار خودنمایی در انظار عمومی نباشند. این که خطاب به زنان پیامبر است یکی از مفادی است که رعایت و اطاعت از آن، سبب تطهیر قلوب زنان پیامبر می شود.

2) وَأَقِمْنَ الصَّلَاةَ وَآتِينَ الزَّكَاةَ

در این بخش از آیه، الله به زنان پیامبر دستور می دهد که به ویژه اقامه صلات و پرداخت زکات را جدی بگیرند. این دستور دیگر خداوند به زنان پیامبر یکی دیگر از مفادی است که سبب تطهیر و پاکی قلوب ایشان می شود.

3) وَأَطِعْنَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ

در این بخش، الله به زنان پیامبر دستور می دهد تا مطیع "الله و فرستاده الله" باشند. این بدان معناست که ایشان می باید پیام فرستاده الله (یعنی قرآن) را جدی بگیرند و به دستورات آن عمل کنند. این آخری در واقع عصاره دستورات است و تاکید بر آن است که همه دستورات قرآن (نه فقط نماز و روزه) را باید جدی بگیرند تا به پاکی و طهارت قلوب برسند.

4) وَاذْكُرْنَ مَا يُتْلَىٰ فِي بُيُوتِكُنَّ مِنْ آيَاتِ اللَّهِ وَالْحِكْمَةِ

خلاف تصور بسیاری، این مفاد کماکان در آیه 34 احزاب نیز ادامه دارد. در این بخش دستور دیگر الله به زنان پیامبر آن است که کلام قرآن که مملو از نشانه های الهی و حکمت است را در خانه هایشان ذکر کرده و تلاوت نمایند. این نیز یکی دیگر از مفادی است که رعایت آن سبب طهارت قلب می شود.

نتیجه

خطاب آیات 30 تا 34 سوره احزاب سوی "زنان پیامبر" است. الله در این آیات با خاص توصیف کردن شرایط زنان پیامبر به ایشان دستورات متعددی را ارائه می کند و رسیدن به طهارت یا پاکی را در گرو عمل نمودن به آن دستورات می داند. اگر زنی از زنان پیامبر به این دستورات دائم عمل کند یعنی آیات الله را ذکر کرده و از الله و فرستاده اش اطاعت کند و صلات و زکات را بدهد و به خودنمایی نپردازد، خداوند وعده داده که طهارت و پاکی را بر وی نازل میکند تا قلب وی از گناهان و آثار سوء آن طاهر شده و پاک گردد. لازم به گفتن نیست که اگر کسی این دستورات را ترک نماید، به آرامی به انحراف گرایش پیدا می کند و آن طهارت و پاکی قلبش نیز از بین می رود.  

بوسیله ی
ضمیر موصوله ، کم، در "عنکم" برای مذکر است یا مونث؟
...