و اگر در آنچه بر تو نازل كرده‌ايم ترديد دارى، از آنها كه كتابهای پيش از تو را مى‌خوانند سؤال كن... ﴿سوره يونس: آیۀ ٩٤﴾
+1 امتیاز
چرا در قرآن اشاره نشده که مردم کشورهای شمالی که 6 ماه سال روز و 6 ماه سال شب دارن چطور نماز بخوانند روزه بگیرن ؟
در کلی و عمومی بوسیله ی
برچسب گذاری دوباره بوسیله ی

1 پاسخ

+1 امتیاز

اول اینکه حکم صیام در قرآن دارای "فدیه" یا همان عوض است و چنانکه کسی در سرزمین های قطبی بسر ببرد با ادای فدیه می تواند عوض صیام را اجرا نماید که در پیشگاه الهی دقیقا بمانند ادای خود حکم صیام است. برای اطلاعات بیشتر در این خصوص به پست مربوط به فدیه و صیام توجه فرمایید.

دوم اینکه، مطابق کلام وحی، منظور از اقامه صلات، "ذکر الله" است و همچنین فرموده که الله هیچ کس را فراتر از وسع خود مواخذه نمیکند:

... وَأَقِمِ الصَّلَاةَ لِذِكْرِي ﴿طه: ١٤﴾ 

لَا يُكَلِّفُ اللَّهُ نَفْسًا إِلَّا وُسْعَهَا لَهَا مَا كَسَبَتْ وَعَلَيْهَا مَا اكْتَسَبَتْ رَبَّنَا لَا تُؤَاخِذْنَا إِن نَّسِينَا أَوْ أَخْطَأْنَا رَبَّنَا وَلَا تَحْمِلْ عَلَيْنَا إِصْرًا كَمَا حَمَلْتَهُ عَلَى الَّذِينَ مِن قَبْلِنَا رَبَّنَا وَلَا تُحَمِّلْنَا مَا لَا طَاقَةَ لَنَا بِهِ وَاعْفُ عَنَّا وَاغْفِرْ لَنَا وَارْحَمْنَا أَنتَ مَوْلَانَا فَانصُرْنَا عَلَى الْقَوْمِ الْكَافِرِينَ ﴿البقرة: ٢٨٦﴾

از اینرو، اقامه صلات در نقاط غیرمسکونی کره زمین مانند قطب ها نیز بر اساس دو آیه فوق اجرا میگردد. 

نتیجه:

تورات و انجیل و قرآن، برای کسانیکه تقوای الهی دارند و احکام را اجرا می کنند نازل شده است. در این خصوص، طرح کردن استثناءهایی خاص (مانند زندگی در نقاط غیرمسکونی کره زمین مانند قطب ها) به هیچ وجه توجیه کننده ترک صلات و ترک ذکر الله نمی باشد! 

بوسیله ی
اینکه صلات در زمان های خاصی باید اقامه بشود مثلا در هنگام غروب آفتاب تا تاریکی شب این صرفا مشخص کننده مقطعی محلی از چرخه شبانه روزی زندگی انسان است نه الزاماً طرز قرار گیری خورشید نسبت به ناحیه ای از زمین؛ آیا شما این را رد میکنید؟ آیا انسانی که در قعر زمین است مثل معدن که امکان رویت خورشید را ندارد هم باید برای صیام فدیه بدهد یا میتواند از ساعت مچی خود استفاده کند؟
...