و اگر در آنچه بر تو نازل كرده‌ايم ترديد دارى، از آنها كه كتابهای پيش از تو را مى‌خوانند سؤال كن... ﴿سوره يونس: آیۀ ٩٤﴾
+2 امتیاز
در کتاب یوشع فصل ۲۴ ایه ۱۹ امده است که :

پس یوشع به قوم خود گفت:"نمی توانید یهوه را عبادت کنید زیرا که او خدای غیور است که عصیان و گناهان شما را نخواهد امرزید"

که در ایات قبل یوشع با بنی اسرائیل تجدید پیمان کرد که فقط خدا را عبادت کنید  و خدایان پدرانتان را عبادت نکنید و انها هم در جواب گفتند که فقط خدا را عبادت می کنیم و ...

منظور از اینکه خداوند عصیان و گناهان را نیامرزد چیست؟
در تورات و عهدعتیق بوسیله ی
برچسب گذاری دوباره بوسیله ی

1 پاسخ

+3 امتیاز

منظور از عدم آمرزش گناه آن است که خداوند گناه فردی که بر کفر اصرار دارد و توبه نمی کند را نمی آمرزد. آیات تورات می فرمایند که حتی خطای پدران را بر پسران و نسل های بعد ایشان نیز خواهد گرفت، اگر ایشان منوال و رویه کفرآمیز نسل های پیشین را ادامه دهند: 

نگاه دارنده رحمت برای هزاران، و آمرزنده خطا و عصیان و گناه، لکن گناه را هرگز بی‌سزا نخواهد گذاشت، بلکه خطایای پدران را بر پسران و پسران پسران ایشان تا پشت سوم و چهارم خواهد گرفت (تورات صحیفه خروج فصل 34 آیه 7)

در خصوص آیات فصل 24 صحیفه یوشع دقت فرمایید که منظور از "نمی توانید یهوه را عبادت کنید" اتمام حجت کردن با بنی اسرائیل است. همانطور که در آیات قبل خطاب به بنی اسرائیل می گوید:

پس امروز برای خود اختیار کنید کِه را عبادت خواهید نمود؟ خواه خدایانی را که پدران شما که به آن طرف نهر بودند عبادت نمودند، خواه خدایان اموریانی را که شما در زمین ایشان ساکنید، و اما من و خاندان من، یهوه را عبادت خواهیم نمود (صحیفه یوشع فصل 24 آیه 15)

در آیات فوق، خداوند با بنی اسرائیل اتمام حجت می کند که باید با خود تعیین تکلیف کنند. یا باید خدایان مصر و پدرانشان را عبادت کنند یا باید یهوه را عبادت نمایند. 

نتیجه

یهوه خداوند رحمت و غضب است لیکن غضب او بر افراد متکبر است. آنان که توبه نمی کنند و تغییر رویه نمی دهند و بر کار خود اصرار دارند.بر همین اساس قرآن نیز می فرماید:

وَلَيْسَتِ التَّوْبَةُ لِلَّذِينَ يَعْمَلُونَ السَّيِّئَاتِ حَتَّىٰ إِذَا حَضَرَ أَحَدَهُمُ الْمَوْتُ قَالَ إِنِّي تُبْتُ الْآنَ وَلَا الَّذِينَ يَمُوتُونَ وَهُمْ كُفَّارٌ أُولَٰئِكَ أَعْتَدْنَا لَهُمْ عَذَابًا أَلِيمًا ﴿النساء: ١٨﴾

و توبه كسانى كه گناه مى‌كنند، تا وقتى كه مرگ يكى از ايشان دررسد، مى‌گويد: «اكنون توبه كردم»، پذيرفته نيست؛ و [نيز توبه‌] كسانى كه در حال كفر مى‌ميرند، پذيرفته نخواهد بود، آنانند كه برايشان عذابى دردناك آماده كرده‌ايم.

بوسیله ی
...