و اگر در آنچه بر تو نازل كرده‌ايم ترديد دارى، از آنها كه كتابهای پيش از تو را مى‌خوانند سؤال كن... ﴿سوره يونس: آیۀ ٩٤﴾
+4 امتیاز

در اول پادشاهان باب سوم ایه ۳ داریم:

و سلیمان خداوند را دوست داشته به فرایض پدر خود داود رفتار می نمود جز اینکه در مکان های بلند قربلنی می گذرانید و بخور می سوزانید.

منظور از این آیه چیست و آیا کاری ناپسند بوده؟ البته در ایه قبل امده که چون خانه ای برای اسم خداوند تا ان زمان بنا نشده بود

در تورات و عهدعتیق بوسیله ی
برچسب گذاری دوباره بوسیله ی

1 پاسخ

+4 امتیاز

آیات ذیل از تورات دقیقا مشخص فرموده که چرا "مکان های بلند" در تورات و صحف انبیاء بنی اسرائیل مورد نفرت خداوند است:

جمیع اماکن امتهایی را که در آنها خدایان خود را عبادت می‌کنند و شما آنها را اخراج می‌نمایید خراب نمایید، خواه بر کوههای بلندخواه بر تلها و خواه زیر هر درخت سبز. 3 مذبحهای ایشان را بشکنید و ستونهای ایشان راخرد کنید، و اشیره های ایشان را به آتش بسوزانید، و بتهای تراشیده شده خدایان ایشان راقطع نمایید، و نامهای ایشان را از آنجا محوسازید. 4 با یهوه خدای خود چنین عمل منمایید. 5 بلکه به مکانی که یهوه خدای شما از جمیع اسباط شما برگزیند تا نام خود را در آنجا بگذارد، یعنی مسکن او را بطلبید و به آنجا بروید. 6 و به آنجا قربانی های سوختنی و ذبایح و عشرهای خود، و هدایای افراشتنی دستهای خویش، ونذرها و نوافل خود و نخست زاده های رمه و گله خویش را ببرید. 7 و در آنجا بحضور یهوه خدای خود بخورید، و شما و اهل خانه شما در هر شغل دست خود که یهوه خدای شما، شما را در آن برکت دهد، شادی نمایید. (تورات صحیفه تثنیه فصل 12 آیات 2 تا 7)

الله در آیات فوق از تورات اکیدا دستور داده که بنی اسرائیل صرفا می بایست به مکانی که خداوند مشخص کرده برای عبادت و گذراندن قربانی و تجمع بروند. هر مکان دیگری غیر از آنچکه یهوه مشخص کند، حرام است و باید آنرا خراب نمایند. بر این اساس است که تمامی اشارات به "مکان های بلند" در آیات صحف انبیاء بنی اسرائیل، همراه است با اشاره به غضب و خشم پروردگار.

در پاسخ به سوال شما:

بله. کار سلیمان اشتباه و خلاف دستور صریح تورات بود و دقیقا برای همین است که آیه به آن اشاره کرده است:

و سلیمان خداوند را دوست داشته به فرایض پدر خود داود رفتار می نمود جز اینکه در مکان های بلند قربانی می گذرانید و بخور می سوزانید. (صحیفه اول پادشاهان فصل 3 آیه 3)

لیکن سلیمان با ساختن مسجدالاقصی و سپس پذیرش مسجدالاقصا توسط یهوه بعنوان محل مقدس من، به این روش اشتباه خاتمه داد.

اگرچه لازم به ذکر است که سلیمان در اواخر زندگی خویش مجددا بواسطه تخطی از برخی دستورات تورات، اقدام به ساخت این مکان های بلند برای خدایان زنانش نمود و همین مساله تبدیل به فتنه بزرگی برای وی شد:

 و در وقت پیری سلیمان واقع شد که زنانش دل او را به پیروی خدایان غریب مایل ساختند، و دل او مثل دل پدرش داود با یهوه، خدایش کامل نبود. 5 پس سلیمان در عقب عشتورت، خدای صیدونیان، ودر عقب ملکوم رجس عمونیان رفت. 6 و سلیمان در نظر خداوند شرارت ورزیده، مثل پدر خود داود، خداوند را پیروی کامل ننمود. 7 آنگاه سلیمان در کوهی که روبروی اورشلیم است مکانی بلند به جهت کموش که رجس موآبیان است، و به جهت مولک، رجس بنی عمون بنا کرد. 8 و همچنین به جهت همه زنان غریب خود که برای خدایان خویش بخور می‌سوزانیدند وقربانی‌ها می‌گذرانیدند، عمل نمود. (صحیفه اول پادشاهان فصل 11 آیات 4 تا 8)

نتیجه

مطابق دستور صریح تورات، قربانی کردن و تجمع یا عبادت در هر مکانی بجز مکانی که الله آنرا برای قربانی و عبادت کردن مشخص نموده است، حرام است. تورات دستور صریح داده که تمامی این مکان ها باید خراب شوند. اینکه در فرازهای متعددی از صحف انبیاء بنی اسرائیل به اهمیت از بین بردن مکان های بلند اشاره شده نیز، حاکی از اهمیت موضوع از منظر پروردگار دارد.

بوسیله ی
ممنونم
...