و اگر در آنچه بر تو نازل كرده‌ايم ترديد دارى، از آنها كه كتابهای پيش از تو را مى‌خوانند سؤال كن... ﴿سوره يونس: آیۀ ٩٤﴾
+3 امتیاز
رسم الخط بدون نقطه، اعراب، الف و... زمان نزول قرآن باعث می‌شد که کلمه «بنت» در واقع با حرف «سـ» تفاوتی نداشته باشد؛ به همین دلیل اختلاف قرائات پدید آمد (برخی بخاطر اختلافات شدیدتر صحابه در قرائت متن قرآن نظریه نقل به معنا را نیز به عنوان دلیل اختلاف قرائات بیان میکنند)... اکنون ما قرائت‌های مشهور هفتگانه را داریم که همه به عنوان قرائت صحیح متن قرآن پذیرفته‌ شدند. به عنوان مثال در شمال آفریقا یا برخی دیگر کشورهای مسلمان، قرآن‌های رایج با قرآنی که عامه مردم و شما در این سایت استفاده می‌کنید (قرآن به روایت حفص عن عاصم؛ که کمتر از یک قرن پیش توسط الازهر بعنوان قرآن رسمی بصورت گسترده چاپ شد) تفاوت های جزئی در برخی حروف، اعراب و نقطه‌گذاری دارد که گاهی در مفهوم آیه تاثیر قابل توجهی دارند.
چند نمونه برای مثال:

«... قل فیهما اثم کبیر/کثیر...» (بقره-219)

«...ان جاءکم فاسق بنبإ فتبینوا/فتثبتوا...» (حجرات -6)

«ما نَنسَخ/نُنسِخ من آیة أو نُنسِها/نَنسَئها نأت بخیر منها أو مثلها...» (بقره-106)

«فتلقی آدمُ/آدمَ من ربه کلماتٍ/کلماتٌ فتاب علیه...» (بقره- 37)

«...هم عبادُ/عندَ الرحمن إناثا..» (زخرف-19)

«...فإن الله [هو] الغنیّ الحمید» (حدید-24)

«...یَقُصُّ/یَقضِ الحق...» (انعام-57)

و... و موارد بسیار زیاد دیگر... این موارد چگونه باید حل شود؟

نکته: اینها مواردی بودند که در زمره قرائات مشهور جای داشتند که بصورت قراردادی در قرن 4 هجری توسط ابن مجاهد از بین قرائات های فراوان قراء انتخاب شد. اگر قرائات دهگانه و غیر مشهور هم به این موارد اضافه کنیم اختلافات بیشتری مانند: «...فاقطعوا أیدیهما/أیمانهما...» (مائده-38)، «وإذ أخذ الله میثاق النبیین/الذین اوتوا الکتاب لما آتیتکم من کتاب وحکمة...» (آل عمران-81) یا «[وقالوا] ولبثوا فی کهفهم... قل الله أعلم بما لبثوا...!» (کهف-25) به دیگر اختلافات اضافه خواهد شد که خیلی از آنها با فضای آیات (مثلا کهف-25) و دیگر قرائن قرآنی همخوانی بیشتری دارد.
در شبهات بوسیله ی
برچسب گذاری دوباره بوسیله ی

1 پاسخ

+2 امتیاز

سوال شما بر مبنای فرضیۀ نادرست "بدون نقطه بودن رسم الخط قرآن" طرح شده است. لذا پرسش شما از اساس ایراد دارد. همچنین ماهیت سوال شما، ماهیتی تاریخی دارد و تاریخ نیز غیرقابل اتکا است چرا که اطلاعات ما انسانها از تاریخ همواره ناقص است. لیکن تلاش میکنم بر مبنای آیات وحی پاسخی ارائه کنم:

1) جغرافیای نزول وحی و رد فرضیه رسم الخط بدون نقطه

مطابق آیات متعدد، قرآن در منطقه ای نازل شده که باقیمانده های دو شهر سوعر و عموره (دو شهر قوم لوط) در آنجا قرار داشته است:

وَإِنَّ لُوطًۭا لَّمِنَ ٱلْمُرْسَلِينَ إِذْ نَجَّيْنَـٰهُ وَأَهْلَهُۥٓ أَجْمَعِينَ إِلَّا عَجُوزًۭا فِى ٱلْغَـٰبِرِينَ ثُمَّ دَمَّرْنَا ٱلْءَاخَرِينَ وَإِنَّكُمْ لَتَمُرُّونَ عَلَيْهِم مُّصْبِحِينَ وَبِٱلَّيْلِ ۗ أَفَلَا تَعْقِلُونَ (سوره صافات آیات 133 تا 138)

و در حقيقت، لوط از زمره فرستادگان بود آنگاه كه او و همه كسانش را رهانيديم جز پيرزنى كه در ميان باقى‌ماندگانبود سپس ديگران را هلاك كرديم و در حقيقت، شما بر آنان صبحگاهان و شامگاهان مى‌گذريد! آيا به فكر فرو نمى‌رويد؟

پس مطابق آیات قرآن، قوم محمد نبی در حجاز ساکن نبوده اند بلکه در منطقه دریای مرده یا همان بحرالملح مطابق تورات زندگی می کردند یعنی جایی که ویرانه های شهرهای سوعر و عموره در آنجا قرار داشته است.

با استناد به این آیات دقت شود که: قرن ها قبل از نزول قرآن در این منطقه رسم الخطی چون رسم الخط آرامی وجود داشته و در اوج تکامل خود بسر می برده است. اینکه علیرغم وجود چنین رسم الخطی پیشرفته و کامل (که تا قرنها پس از مسیح حتی سکه ها را بدان ضرب می کردند)، کسانی ادعا کنند که قرآن با رسم الخطی بی نقطه نوشته شده و دارای ابهام است، صرفا برای بهره برداری سیاسی و التقاطی و ایجاد اشکال در فرایند ضبط قرآن است و با هیچ یک از قرائن حتی تاریخی تطابق ندارد!

2) قبلا به سوال شما در پست قرائت های مختلف متن پاسخ داده شده است. مضاف بر آن به آیات ذیل دقت فرمایید:

لَا تُحَرِّكْ بِهِۦ لِسَانَكَ لِتَعْجَلَ بِهِۦٓ إِنَّ عَلَيْنَا جَمْعَهُۥ وَقُرْءَانَهُۥ فَإِذَا قَرَأْنَـٰهُ فَٱتَّبِعْ قُرْءَانَهُۥ ثُمَّ إِنَّ عَلَيْنَا بَيَانَهُۥ (سوره قیامت آیات 16 تا 19)

زبانت را بخاطر عجله براى خواندن آن [= قرآن‌] حركت مده، چرا كه جمع‌كردن و قرآن کردن آن بر عهده ماست! پس هر گاه آن را خوانديم، از خواندن آن پيروى كن! سپس بيان (و توضيح) آن (نيز) بر عهده ماست!

و این آیه»

إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّكْرَ وَإِنَّا لَهُ لَحَافِظُونَ ﴿الحجر: ٩﴾ 

بى‌ترديد، ما اين قرآن را نازل كرده‌ايم، و قطعاً ما نگهبان آن خواهيم بود

و این آیه:

... وَأُوحِيَ إِلَيَّ هَٰذَا الْقُرْآنُ لِأُنذِرَكُم بِهِ وَمَن بَلَغَ ... ﴿الأنعام: ١٩﴾

... که این قرآن بر من وحی می شود تا شما را بدان هشدار دهم و هر کس که قرآن بدو برسد

بنابر آیات فوق، الله خودش در تمامی مراحل نزول قرآن (تا رسیدن کتاب به همه اقوام بشر: ذکری للعلمین) صحت فرایندهای نزول را گارانتی  کرده و نیاز نیست ما انسانها نگران مخدوش شدن صحت متن مقدس یا انتخاب فلان رسم الخط و غیرو باشیم !! 

نتیجه

قرآن شهادت داده که خود الله در تمامی فرایندهای نزول، ناظر و پاسدار صحت متن مقدس است و این قرآن را به همگان می رساند. پس اگر به الله و "خدا بودنش" ایمان دارید دیگر نگران فرایندهای نزول و ضبط و نگهداری کلام وحی در طول قرون متمادی نباشید. ما انسانها می میریم لیکن الله است که از ازل تا به ابد بر اعصار و دوران ها و زمان، تسلط و نظارت دارد. همچنین فرضیۀ رسم الخط بی نقطه قرآن صرفا یک فرضیه است و از نظر تاریخی نیز براحتی رد می شود. پس ذهن خودتان را به اینگونه مسائل مشغول نکنید. ایمان را دریابید و به عمل صالح بچسبید که مسائل حاشیه ای صرفا اتلاف وقت است. 

بوسیله ی
سلام علیکم...
لینکی که از سوال مشابه دادید بحث را ناقص مطرح کرده بود...

در پاسخ فرمودید رسم الخط بدون نقطه حتی قرائن تاریخی ندارد! (با وجود نسخه‌های خطی و بسیار قدیمی فراوان قرآن بدون نقطه و علائم و... مانند نسخه‌های خطی صنعا و نسخه بیرمنگام و ...)
قرائن تاریخی خط آرامی قرآن کجاست؟!

حتی اگر گفته شما درمورد آرامی بودن قرآن درست باشد، باید بدانید که چیزی که الان از قرآن دراختیار دارید خوانش قراء از روی رسم الخط‌های بی نقطه است و با توجه به نوع اختلافاتشان این کاملا روشن است!! قرآنی که اکنون استفاده می‌کنید قرآن به روایت حفص عن عاصم است! (که طرق آن به طور کامل و دقیق در کتب قرائات ثبت و ضبط شده) و این مصحف سال 1924 (اگه اشتباه نکنم) توسط الازهر رسمی منتشر شد. اما ما تنها همین یک روایت و خوانش از قرآن را نداریم! بلکه شش عدد دیگر ازین قرائات مشهور است (و طرق آنها نیز بصورت کامل و دقیق ثبت و ضبط شده) و اکنون نیز در برخی کشورها استفاده می‌شوند!!! شما باید ثابت کنید که قرائت حفص عن عاصم خوانش محمد نبی است! برای مثال در خود ایران یک قرن پیش قرائت شعبه عن عاصم قرائت رسمی بود که در 500 مورد اختلاف جزئی با حفص عن عاصم دارد.

در ضمن در مورد آیات 133 تا 138 صافات که فرمودید شاید به مرور کردن فیزیکی و عبور کردن دلالت داشته باشد ولی مشتقات این عبارت در معنای گذر کردن استعاری و اعتنا نکردن هم آمده...
وَ الَّذِينَ لاَ يَشْهَدُونَ الزُّورَ وَ إِذَا مَرُّوا بِاللَّغْوِ مَرُّوا كِرَاماً (فرقان-72)
در خصوص شهر قوم لوط به این آیه و محل قرارگیری آن "سبیل مقیم" دقت کنید:
وَإِنَّهَا لَبِسَبِيلٍ مُّقِيمٍ ﴿الحجر: ٧٦﴾

اما در خصوص این چیزهایی که میگویید:

ما در این سایت فقط با استناد به آیات وحی به بحث و تبادل نظر می پردازیم. اگر حفص از عاصم در آیه ای آمده بسم الله. در غیر اینصورت بدانید که تمامی ادعاهای اینگونه بحث های "برون دینی" است و نه در این سایت جایی برای طرح آن پیدا خواهید کرد نه در آیات قرآن و تورات و انجیل.
برادر من خواهش میکنم به حرف بنده توجه کنید!
این خوانش از قرآن که شما در این سایت استفاده می‌کنید صرفا «یک» خوانش از میان هزاران هزار نوع خوانش مختلف قرآن است!! شما دلیلی برای اینکار دارید؟! حفص عن عاصم چیزی است که شما استفاده میکنید!!! من باید بخواهم آیه‌ای بیاورید که این قرائت شما حتما قرائت درست است! این قرائت هیچ برتری بر دیگر قرائت ها ندارد و حتی گاهی قرائت های دیگر با سیاق آیات و گفتمان قرآن بیشتر همخوانی دارد.
من اگر بگویم «عند الرحمن» درست است شما باید دلیلی از قرآن داشته باشید بگید نخیر «عباد الرحمن» حفص عن عاصم درست است!!
دوست گرامی، بد نیست شما به حرف بنده توجه کنید: این قرائت حفص عن عاصم را شما از جبهه تاریخ گرایان و حدیث گرایان آورده اید و می خواهید زورچپان کنید به دایره دین. اصرار هم دارید که حرفی که می زنید "درست" است. اینطور که نمی شود... از شما اصرار و از من انکار.... این بحث به هیچ جا نمی رسد. ما در این سایت اصلا منابع تاریخی که شما بدان استناد کرده اید را قبول نداریم! چه برسد به اینکه بیاییم و حفص عن عاصمش را قبول کنیم!!!
در ضمن به بخش قوانین سایت مراجعه کنید.
ممنون از پاسخگوییتون...
پرهیزتان را از ورود به مسائل تاریخی درک میکنم و بنده تا حد زیادی با شما در این زمینه هم نظرم... اما بنظرم تاریخ‌گریزی شما در مورد قرآن کمی بیش از حد است... گاهی شما ناچار میشید که وارد تاریخ بشید و سراغ نسخه های خطی برید و ...! در اینگونه موارد تاریخ باید مطالعه شود. به پاسخهای خودتان در این لینکها مراجعه کنید:
https://www.noorpods.com/?qa=581/%D8%B2%D8%A8%D8%A7%D9%86-%D8%A7%D8%B5%D9%84%DB%8C-%DA%A9%D8%AA%D8%A7%D8%A8-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%B9%D9%87%D8%AF-%D8%B9%D8%AA%DB%8C%D9%82-%D9%88-%D8%B9%D9%87%D8%AF-%D8%AC%D8%AF%DB%8C%D8%AF-%DA%86%D9%87-%D8%A8%D9%88%D8%AF%D9%87-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%9F

https://www.noorpods.com/?qa=1273/%DA%86%D8%B1%D8%A7-%DA%86%D9%87%D8%A7%D8%B1-%D8%A7%D9%86%D8%AC%DB%8C%D9%84-%D9%88-%DA%86%D9%86%D8%AF-%D8%AA%D9%88%D8%A7%D8%B1%D8%AA-%D8%AF%D8%B1-%D8%B9%D8%B5%D8%B1-%DA%A9%D9%86%D9%88%D9%86%DB%8C-%D9%85%D8%A7-%D9%88%D8%AC%D9%88%D8%AF-%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D8%AF-%D8%9F

این که شما همه قرآن ها را بدون اختلاف اعراب و نقطه و ... می‌دانید فقط از بی اطلاعی شما در این مورد است. گفتم که در برخی کشور ها از قدیم تا همین الان از قرآن های نافع استفاده می‌شود که با قرآنی که شما در سایت استفاده می‌کنید تفاوت دارد در بسیاری از مواضع!!
اما بذارید مسئله خودمو جور دیگه‌ای مطرح کنم؛
شما امروز به عنوان یک انسان میخواید قرآن رو مطالعه کنید به فروشگاه کتب مذهبی یا هر جای دیگر میروید و قرآن های مختلفی میبینید که هر کدام با قرائت خاصی (عاصم، حمزه، ابن کثیر و....) است! کدام را انتخاب می‌کنید و چرا؟

بنده واقعا این موضوع برایم مسئله‌ای بزرگ است... گمان کردم این سایت محل مناسبی برای مطرح کردنش باشد... اگر خلاف قوانین سایتتان هست موضوع را ببندید.
متشکرم...
پستی که به رفع شبهه در خصوص به اصطلاح تورات سامری، و ترجمه سبعینه پرداخته صرفا برای "روشنگری" و زدودن شبهه در ذهن پرسشگر پاسخ داده شده.... شما حتی در آن پست هم نمی بینید که من بحث تاریخی کنم!! ...بنظرم شما تابحال بحث تاریخی ندیده اید و نمی دانید که برای یک بحث ساده تاریخی مثل این یا آن حداقل دهها منبع درجه یک را مورد استناد قرار می دهند!! نه اینکه با دو خط پاسخ شبهه ای را حل کنند.

پیشنهاد من به شما: با خودتان یک تعیین تکلیف کنید: یا باید مباحث درون دینی را صرفا با استناد به آیات وحی بررسی کنید. یا اگر می خواهید بحث برون دینی کنید (مثل همین بحث یا دهها بحث دیگر)، این را بدانید که حالا حالاها به پاسخ خودتان نخواهید رسید و حتی اگر به پاسخی هم برسید یک سند دیگر تمام دستاوردهایتان را به باد خواهد داد. پس بین دو فرقه لنگ نزنید. یا الله و قدرتش اعتماد کنید یا مشغول حرف های مشتی آدم باشید که الفبای دین را هم یاد نگرفتند اما در خصوص جعل تاریخ و حرافی یدطولایی دارند!

در ضمن من قرآنم را از دکه ای در خیابان خریداری کرده ام که سیگار و احتمالا چیزهای دیگر هم می فروخت!! ... آیا می توانید "اثبات کنید" که این همان قرآنی است که بر محمد نازل شده ؟؟
تشکر از وقتی که گذاشتید...
خواهش میکنم
...