و اگر در آنچه بر تو نازل كرده‌ايم ترديد دارى، از آنها كه كتابهای پيش از تو را مى‌خوانند سؤال كن... ﴿سوره يونس: آیۀ ٩٤﴾
+2 امتیاز

سلام علیکم...

سوال روشنه ولی آیاتی رو میارم که این سوال رو ممکنه ایجاد کنه:

«و به‌ یکدیگر گفتند: «بیایید قرعه‌ بیندازیم‌ تا بدانیم‌ که‌ این‌ بلا به‌ سبب‌ چه‌ کس‌ بر ما وارد شده‌ است‌؟» پس‌ چون‌ قرعه‌ انداختند، قرعه‌ به‌ نام‌ یونس‌ درآمد.» (صحیفه یونس باب 1 آیه 7)

در این آیه کشتی‌نشینان بدنبال گناهکار هستند و آنرا با قرعه تعیین می‌کنند؛ نکته این است که بنابر آیه 12 همین باب، یونس نیز این را می‌پذیرد:

«او به‌ ایشان‌ گفت‌: «مرا برداشته‌، به‌ دریا بیندازید و دریا برای‌ شما ساکن‌ خواهد شد، زیرا می‌دانم‌ این‌ تلاطم‌ عظیم‌ به‌ سبب‌ من‌ بر شما وارد آمده‌ است‌.» (صحیفه یونس باب 1 آیه 12)

و در آیه 15 نیز می‌گوید که وقتی یونس را به دریا انداختند، دریا آرام شد...

در کلی و عمومی بوسیله ی
برچسب گذاری دوباره بوسیله ی

1 پاسخ

+3 امتیاز

نکته مهم این است که قرعه کشی دلیل آگاهی یونس از اشتباه خود نبود بلکه یونس از نافرمانی خود نسبت به خداوند کاملا آگاه بود  و پذیرفتن این مسئله که طوفان به سبب وی بر آن ها وارد شده است، به دلیل همین آگاهی از نافرمانی بود نه به دلیل قرعه کشی. 

همانطور که در ابتدای کتاب یونس مشخص شده است، یونس عمدا به نافرمانی خدا بر می خیزد و مخالف دستور خدا عمل می کند. یونس علی رغم این که خداوند به او دستور داده بود که به نینوا برود، در جهت عکس به سمت ترشیش فرار می کند. 

۱ خداونـد ایـن پیغـام را برای یونـس پسر امیتـای فرستاد:  ۲ «به شهر بزرگ نینوا برو و به اهالی آنجا بگو که خداوند می‌فرماید: شرارت شما از نظر من مخفی نیست و من بزودی شما را نابود خواهم کرد.»  ۳ ولی یونس که نمی‌خواست به نینوا برود تصمیم گرفت از حضور خداوند به ترشیش فرار کند. او به بندر یافا رفت و در آنجا کشتی‌ای دید که عازم ترشیش بود.

 

بوسیله ی
ویرایش شده بوسیله ی
خیلی ممنونم... بله حقیقتا که یونس از پیش می‌دانست
سوال بنده بیشتر رو بخش اول متمرکز بود که کشتی‌نشینان چگونه با قرعه گناهکار رو درست شناختند؟ می‌توان گفت که صرفا نشانه‌ای از جانب خدا بود و خود قرعه خبری از واقع نمی‌دهد؟
بله همینطور است. در اینجا می بینیم که قرعه نیز بوسیله خداوند هدایت می شود تا یونس به کار خود اعتراف کند. کما اینکه پس از توضیحات یونس نیز ملوانان تمایلی به انداختن یونس به دریا ندارند و در آیه 13 فصل 1 بدین اشاره شده است! اما در نهایت با ترس و تمنا از خدا این کار را انجام می دهند.

قرعه هیچوقت خبر از واقع نمی دهد. مگر موارد استثنایی که در کلام وحی ذکر شده که الله در آنها دخالت مستقیم نموده است (قرعه برای کفالت مریم، قرعه در قصه یونس، رجوع طالوت به زن فالگیر)
امثال سلیمان ۳۳:۱۶
قرعه در دامن انداخته می‌شود، لیکن تمامی حکم آن از خداوند است.
امثال سلیمان ۱۸:۱۸
قرعه نزاعها را ساکت می‌نماید و زورآوران را از هم جدا می‌کند.
...