و اگر در آنچه بر تو نازل كرده‌ايم ترديد دارى، از آنها كه كتابهای پيش از تو را مى‌خوانند سؤال كن... ﴿سوره يونس: آیۀ ٩٤﴾

به پرسش و پاسخ از قرآن، انجیل و تورات خوش آمدید!

برای شرکت در پرسش و پاسخ ها از طریق گزینۀ عضویت در بالای سایت ثبت نام فرمایید. مطالعۀ قوانین سایت را فراموش ننمایید. با تشکر!

+3 امتیاز
امروزه برای مسلمانان اعمالی همچون (انجام واجبات و عمل به احکام الهی و همچنین بحث های دیگری از جمله خوردن غذاهای پاک و ...) را بایستی فقط طبق قران انجام دهند؟ اگر جواب بلی است که تمام احکام های امده در کتاب های پیشین را بی فایده است که وقت گذاشتته و بخوانیم و تامل کنیم!!! و اگر جواب خیر است بایستی چکار کنیم؟

مثلا در لاویان 11 در مورد غذای نجس و طاهر امده است که گوشت شتر را نخورید زیرا نشخوار می کند ولی شکافته سم نیست و ان برای شما نجس است. و همچنین خرگوش و یا ابزیانی که پر و فلس ندارند مکروه است و یا شتر مرغ و جغد و مرغ دریایی و قاز  و .... که مکروه اند. و یا احکامی که در فصل خروج امده است از جمله حکم در مورد وظابف اجتماعی و عدالت و رحمت و دزدی و خیانت در امانت و ... چطور؟

با تشکر
در عمومی بوسیله ی
برچسب گذاری دوباره بوسیله ی

1 پاسخ

+2 امتیاز

مطابق قرآن، پیروان انجیل می بایست بر اساس شریعت انجیل به احکام عمل کنند:

وَلْيَحْكُمْ أَهْلُ الْإِنجِيلِ بِمَا أَنزَلَ اللَّهُ فِيهِ وَمَن لَّمْ يَحْكُم بِمَا أَنزَلَ اللَّهُ فَأُولَٰئِكَ هُمُ الْفَاسِقُونَ ﴿المائدة: ٤٧﴾

و باید حکم کنند اهل انجیل بر اساس آنچه الله نازل کرده در انجیل و آن کس که حکم نکند بدانچه الله فرستاده است آنان فاسق هستند

لازم به ذکر است که مطابق قرآن و انجیل، آن افرادی که عیسی بن مریم را بعنوان مسیح نپذیرفته اند و به این بهانه هنوز انجیل را قبول ندارند و مدعی هستند که فعلن باید از تورات تبعیت کرد، بی ایمان هستند. لذا مطابق قرآن، از اهل کتاب کسی بر هیچ راه درستی نیست مگر آنکه به مسیح عیسی بن مریم ایمان آورد:

وَإِن مِّنْ أَهْلِ الْكِتَابِ إِلَّا لَيُؤْمِنَنَّ بِهِ قَبْلَ مَوْتِهِ وَيَوْمَ الْقِيَامَةِ يَكُونُ عَلَيْهِمْ شَهِيدًا ﴿النساء: ١٥٩﴾

و از اهل كتاب، كسى نيست مگر آنكه پيش از مرگ خود باید به عیسی بن مریم ايمان آورد، و روز قيامت [عيسى نيز] بر آنان شاهد خواهد بود.

بنابر آیات فوق مبرهن است که کسانیکه مسیح عیسی بن مریم را انکار می کنند، دیگر اهل کتاب الهی نمی باشند و صرفا مشتی گمراه هستند. بنابراین، ملاک اهل کتاب عمل به احکام انجیل است. اما آیا این به معنای بلااستفاده بودن تورات است؟ ابدا و خیر!! چرا که فهم انجیل بدون مطالعه تورات و صحف انبیاء بنی اسرائیل غیرممکن است! پس ملاک بودن احکام و شریعت انجیل هیچ تنافری با مطالعه تورات و صحف انبیاء ندارد بلکه همانطور که گفته شد فهم انجیل بدون مطالعه تورات و صحف انبیاء غیرممکن است. چرا که قول پروردگار متصل بهم است هرچند شریعت تغییر میکند: 

وَلَقَدْ وَصَّلْنَا لَهُمُ الْقَوْلَ لَعَلَّهُمْ يَتَذَكَّرُونَ ﴿القصص: ٥١﴾

و به راستى، کلام الهی را براى آنان پى در پى و به هم پيوسته نازل ساختيم، اميد كه آنان پند پذيرند.

در خصوص قرآن

کسانیکه پیرو قرآن هستند می بایست بر اساس شریعت قرآن به احکام عمل کنند. اما آیا این بدان معناست که مطالعه تورات و انجیل بلااستفاده و اتلاف وقت است؟ خیر و اصلا و ابدا! چرا که فهم صحیح قرآن بدون مطالعه تورات و صحف انبیاء و انجیل، محال و غیرممکن است. به چند نمونه اکتفا می کنیم:

آیا کسی می تواند صرفا با اتکا به قرآن و بدون مطالعه کلام الله در تورات و صحف انبیاء و انجیل، چهار شهر حرام را مشخص کند؟ پاسخ: خیر و ابدا! آیا می تواند  شهر رمضان را مشخص کند؟ پاسخ: خیر و ابدا! آیا می تواند موقعیت قبلۀ بیت الله الحرام و مسجدالاقصی را مشخص کند؟ پاسخ: خیر و ابدا! 

** مضاف بر آن، تورات و صحف انبیاء و انجیل رسما و عملا، تاریخ دین اسلام هستند! چگونه می توان بدون مطالعه آیات آن کتب، به فهم صحیحی از قصص انبیاء و بسیاری از سوال ها دست یافت؟ پس عمل به شریعت قرآن هیچ منافاتی با ایمان به آیات تورات و صحف انبیاء و انجیل ندارد.

نتیجه

دین نزد الله واحد است و آن همان دین "اسلام" است. لیکن شریعت در زمان های مختلف تغییر کرده است. هر امتی می بایست بر اساس احکام و فرایض کتاب خود عمل کنند. قرآن فرموده که امت های تسلیم الله نباید از هم در این خصوص ایراد بگیرند، بلکه باید در این مسابقه در امور خیر از هم پیشی بگیرند: 

وَأَنزَلْنَا إِلَيْكَ الْكِتَابَ بِالْحَقِّ مُصَدِّقًا لِّمَا بَيْنَ يَدَيْهِ مِنَ الْكِتَابِ وَمُهَيْمِنًا عَلَيْهِ فَاحْكُم بَيْنَهُم بِمَا أَنزَلَ اللَّهُ وَلَا تَتَّبِعْ أَهْوَاءَهُمْ عَمَّا جَاءَكَ مِنَ الْحَقِّ لِكُلٍّ جَعَلْنَا مِنكُمْ شِرْعَةً وَمِنْهَاجًا وَلَوْ شَاءَ اللَّهُ لَجَعَلَكُمْ أُمَّةً وَاحِدَةً وَلَٰكِن لِّيَبْلُوَكُمْ فِي مَا آتَاكُمْ فَاسْتَبِقُوا الْخَيْرَاتِ إِلَى اللَّهِ مَرْجِعُكُمْ جَمِيعًا فَيُنَبِّئُكُم بِمَا كُنتُمْ فِيهِ تَخْتَلِفُونَ ﴿المائدة: ٤٨﴾

و ما اين كتاب [=قرآن‌] را به حق به سوى تو فرو فرستاديم، در حالى كه تصديق‌كننده كتابهاى پيشين و حاكم بر آنهاست. پس ميان آنان بر وفق آنچه الله نازل كرده حكم كن، و از هواهايشان [با دور شدن‌] از حقى كه به سوى تو آمده، پيروى مكن. براى هر يك از شما [امتها] شريعت و راه روشنى قرار داده‌ايم. و اگر الله مى‌خواست شما را يك امت قرار مى‌داد، ولى [خواست‌] تا شما را در آنچه به شما داده است بيازمايد. پس در كارهاى نيك بر يكديگر سبقت گيريد. بازگشت [همه‌] شما به سوى الله است؛ آنگاه در باره آنچه در آن اختلاف مى‌كرديد آگاهتان خواهد كرد.

بوسیله ی
ممنون
منظورم مطالعه احکام خاص که در ان زمان بوده است(تو فصل خروج) که مهم هست که خوانده بشه؟یا نه؟
اینو می دونم که خیلی از مسائل در کتب قبل حل میشه
احکام خاص و قصص در خصوص آنها نیز جزوی از آیات الهی است. در مواردی قرآن به آنها اشاره کرده که بجهت ایجاد فهم و دراست است (مانند قصه قربانی کردن ماده گاو و مالیدن خون آن بر مرده). اما اینکه فلان عطریات و بخور باید به فلان طور تهیه شود، صرفا جنبه عبرت و تاریخ اسلامی دارد (البته تاریخی که الله نوشته است نه مورخین). نمی توان گفت که خواندن آن" اتلاف وقت" است. چرا که کلام الله است.
متشکرم از وقتتون
...