و اگر در آنچه بر تو نازل كرده‌ايم ترديد دارى، از آنها كه كتابهای پيش از تو را مى‌خوانند سؤال كن... ﴿سوره يونس: آیۀ ٩٤﴾
+1 امتیاز
آیا در تورات به کم فروشی و دستکاری پیمانه و اوزان و دغل کاری در معامله اشاره شده؟
در تورات و عهدعتیق بوسیله ی
برچسب گذاری دوباره بوسیله ی

1 پاسخ

+1 امتیاز

در تورات مقدس می فرماید:

در عدل هیچ بی‌انصافی مکنید، یعنی در‌ پیمایش یا در وزن یا در‌ پیمانه. ترازوهای راست و سنگهای راست و ایفه راست و هین راست بدارید (**ایفه و هین قیاس های وزنی هستند). من یهوه اله شما هستم که شما را از زمین مصر بیرون آوردم. پس جمیع فرایض مرا و احکام مرانگاه دارید و آنها را بجا آورید. من یهوه هستم (آیات 35 تا 37 فصل 19 صحیفه لاویان در تورات)

در کیسه تو وزنه های مختلف، بزرگ وکوچک نباشد. در خانه تو  کیلهای مختلف، بزرگ و کوچک، نباشد. تو را وزن صحیح وراست باشد و تو را کیل صحیح و راست باشد، تا عمرت در زمینی که یهوه، خدایت، به تومی دهد دراز شود. زیرا هر‌ که این کار کند یعنی هر‌که بی‌انصافی نماید، نزد یهوه خدایت مکروه است. (آیات 13 الی 16 فصل 25 از صحیفه تثنیه از تورات)

 

کم فروشی برخی از بنی اسرائیل در صحیفه عاموس (یکی از انبیاء اسرائیل) نیز مکتوب است:

‌ای شما که می‌خواهید فقیران را ببلعید ومسکینان زمین را هلاک کنید این را بشنوید. و می گویید که غره ماه کی خواهد گذشت تا غله رابفروشیم و روز سبت تا انبارهای گندم را بگشاییم و ایفا را کوچک و مثقال را بزرگ ساخته، میزانها را قلب و معوج نماییم. و مسکینان را به نقره و فقیران را به نعلین بخریم و پس مانده گندم رابفروشیم. یهوه به جلال یعقوب قسم خورده است که هیچکدام از اعمال ایشان را هرگزفراموش نخواهم کرد. آیا به این سبب زمین متزلزل نخواهد شد و همه ساکنانش ماتم نخواهند گرفت و تمامش مثل نهر برنخواهد آمدو مثل نیل مصر سیلان نخواهد کرد و فرو نخواهدنشست. (آیات 4 الی 8 فصل هشتم از صحیفه عاموس، میقرا)

لازم به ذکر است که کم فروشی نه فقط شامل وزن (کمیت) بلکه شامل کیفیت نیز می گردد و عرضه اجناس بونجول و کم کیفیت یا ارائۀ خدمات ناکارا به ازای دریافت مبلغ کامل نیز همان کم فروشی کیفی است. برای همین واژۀ مربوطه در قرآن از بنیان "طف" (مطففین) می آید که به عملکرد جمع کردن و در عین حال کاهش دادن چیزی اشاره دارد که این دو عملکرد در خود آیات قرآن نیز توضیح داده شده:

در قرآن:

واى بر مطففین! آنان كه هنگام مقیاس از مردم به تمامی می ستانند اما چون براى مردم پيمانه يا وزن کشی كنند، به ايشان كم دهند. آیا ایشان به فکر نیستند كه برانگيخته خواهند شد؟ در روزى بزرگ؟ روزی که همه مردم در پیشگاه پروردگار جهان خواهند ایستاد؟ (آیات 1 الی 6 سوره مطففین)

 

بوسیله ی
...