و اگر در آنچه بر تو نازل كرده‌ايم ترديد دارى، از آنها كه كتابهای پيش از تو را مى‌خوانند سؤال كن... ﴿سوره يونس: آیۀ ٩٤﴾
+3 امتیاز

در اول پارشاهان فصل ۶ ایه ۲۳-۲۸ امده است: 

۲۳و در محراب درونی دو کروبی از چوب زیتون ساخت که بلندای هر یک ده ذِراع بود.‏ ۲۴ طول یک بال کروبی،‏ پنج ذِراع و طول بال دیگر نیز پنج ذِراع بود،‏ یعنی از سر یک بال تا سر بال دیگر ده ذِراع.‏ ۲۵ کروبیِ دیگر نیز ده ذِراع بود.‏ هر دو کروبی یک اندازه و یک شکل بودند.‏ ۲۶ بلندای یک کروبی ده ذِراع و بلندای کروبی دیگر نیز به همان اندازه بود.‏ ۲۷  سلیمان کروبیان را در خانهٔ درونی نهاد،‏ و بالهای کروبیان گسترده بود،‏ به گونه‌ای که بال یک کروبی به دیوار یک طرف می‌رسید و بال کروبی دیگر به دیوار طرف دیگر،‏ و بالهای دیگر آنها در میان خانه به هم برمی‌خورد.‏ ۲۸  او کروبیان را نیز به طلا پوشانید.‏

منظور از کروبی چیست؟

در تورات و عهدعتیق بوسیله ی
برچسب گذاری دوباره بوسیله ی

1 پاسخ

+1 امتیاز

اولین اشاره به کروبی در آیات مربوط به باغ عدن در تورات آمده است. عملکرد کروبیان در این آیات حفاظت از باغ و جلوگیری از نزدیک شدن آدم و زوجه او به باغ پس از اخراج از آن می باشد:

پس آدم را بیرون کرد و به طرف شرقی باغ عدن، کروبیان را مسکن داد و شمشیرآتشباری را که به هر سو گردش می‌کرد تا طریق درخت حیات را محافظت کند (تورات صحیفه پیدایش فصل 3 آیه 24)

بر اساس آیه فوق، ساخته شدن تمثال کروبی بر روی تابوت عهد یا در داخل معبد مقدس اشاره به موضوع قداست آن شی یا محل دارد بگونه ای که انسان حق ندارد تعدی کرده و بدان نزدیک شده یا بدان دست بزند. قبلا در پست کشته شدن عزه به سبب گرفتن تابوت عهد در این خصوص توضیحاتی ارائه شد. یا در فرازی دیگر در خصوص مجازات تعدی به تابوت عهد می فرماید:

و خداوند مردمان بیت شمس را زد، زیرا که به داخل تابوت خداوند نگریستند، پس پنجاه هزار و هفتاد نفر از قوم را زد و قوم ماتم گرفتند، چونکه خداوند خلق را به بلای عظیم مبتلا ساخته بود (صحیفه اول ساموئیل فصل 6 آیه 19)

آیه فوق نیز اشاره میکند که سزای تعدی و تجاوز از دستور خداوند عذاب شدید الهی است. و این هشدار در تماثیل کروبیانی که بدستور خداوند بر روی تابوت عهد یا دیوارهای داخلی معبد ساخته شده منعکس گردیده است.

نتیجه

کروبیان موجوداتی بودند که خداوند آنها را برای جلوگیری از نزدیک شدن آدم و همسرش به باغ عدن قرار داد. از اینرو عملکرد کروبیان حفاظت و پاسداری کردن است. اینکه خداوند در آیات تورات و صحف انبیاء دستور می دهد که تمثال کروبیان بر تابوت عهد یا دیوارهای مسجدالاقصی ساخته شود، یادآور مقدس بودن تابوت و مسجد و تجاوز و تعدی نکردن به آن می باشد. به عبارت دیگر بین دستورات موجود در آیات تورات و انگاره هایی که خداوند دستور به ساخت آنها را داده رابطه مفهومی مستقیمی وجود دارد. 

** در طول تاریخ بسیاری تلاش کرده اند که نقاشی یا ترسیمی از صورت کروبیان را ارائه کنند، لیکن به تنها چیزی که در آیات تورات و صحف انبیاء از کروبیان اشاره شده، بال های آنهاست؛ نه چیزی غیر. در خصوص چهره آنها هیچ اشاره و راهنمایی در آیات صورت نگرفته که این خود نشان از بی اهمیت بودن چهره و پررنگ بودن عملکرد دارد:

 و در محراب دو کروبی از چوب زیتون ساخت که قد هر یک از آنها ده ذراع بود. 24 و بال یک کروبی پنج ذراع و بال کروبی دیگر پنج ذراع بود و از سر یک بال تا به‌سر بال دیگر ده ذراع بود. 25 و کروبی دوم ده ذراع بود که هر دو کروبی رایک اندازه و یک شکل بود. 26 بلندی کروبی اول ده ذراع بود و همچنین کروبی دیگر. 27 و کروبیان را در اندرون خانه گذاشت و بالهای کروبیان پهن شد به طوری که بال یک کروبی به دیوار می‌رسیدو بال کروبی دیگر به دیوار دیگر می‌رسید و درمیان خانه بالهای آنها 

بوسیله ی
...